15 CIREŞAR

Este instituit în RM cultul lui Eminescu, dar pe dos. Anume aşa cum nu iar fi plăcut acestuia, l-ar fi scîrbit chiar. Că ne aducem de două ori pe an aminte de el nu e cel mai rău lucru. Regretabil e că celelalte 363 zile suntem în fond fără el.
Recunosc mai mulţi experţi: Eminescu nu ne reprezintă. Şi l-am acceptat ca idol doar după ce un B Show şi alţi străini l-a menţionat.
În Basarabia lucrurile au degradat de la 90 încoace. S-a purces la crearea unui «nou Eminescu» după chipul lui Dabija. Eminescu este înjosit la nivelul lui Vieru şi de la o vreme se vorbeşte de ei în duet. Mare ticăloşie! Şi nu e vina lui Vieru ci a lui Dabija şi altora care fac această «operaţie» în scopuri personale.
La o adică, în o sută şi ceva ani, aşa nu ne-am clarificat: cine este Eminescu? Operăm cu reducţionisme. O vreme redus la Împărat şi Proletar şi Somnoroase păsărele azi e redus la Doina şi aceleaşi păsărele plus opera politică, din care se ştie doar că a spus ceva despre românii cu poantă. / Azi românii sunt cu Ponta — ironie a sorţii/.
Sunt nevoit să mă repet, să accentuez: Mi Emi e un mare Spirit, de care, din întîmplare , am avut parte.
Şi opera sa adevărată nu a fost nici înţeleasă, nici, ce e mai grav, valorificată. Nici se prevede acest lucru! Fiindcă pe sfera spirituală au pus mîna pokimea, care nu admite vreo concurenţă.
Iar aşa zişii eminescologi se ocupă cu frleacuri comparativiste: Eminescu şi Hegel etc.
Crezul meu: Nu avem dreptul să fim bigoţi la un veac şi ceva după Eminescu.
Nu!
Nu!!
De trei ori - NU!!!

Iurie Ţurcanu

Leave a Reply